epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Blodläge

Publicerad 2022-04-19 15:58:48 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Johan Theorin är inte någon okänd författare för mig, men jag har av någon anledning inte läst honom - förrän nu.
 
 
Blodläge handlar om hur Per får ett telefonsamtal från sin far. Pappan verkar förvirrad och svamlig, så trots deras spända relation så åker Per till honom. Fadern Jerry, lämnade Pers mamma när Per var liten och har bara haft sporadisk kontakt med sin son. Jerry producerar porrfilmer och porrtidningar, men har sedan en stroke inte kunnat arbeta. Per åker hem till sin far, till studion där alla filmer gjorts, och hittar sin far nedslagen och knivhuggen. Till råga på allt är villan riggad så att den börjar brinna. Med nöd och näppe får Per ut sin far och sig själv, men tycker sig höra röster av fler personer.
 
Vem ville Jerry så illa? Per har fullt upp med en sjuk dotter och har egentligen varken tid eller lust att ta hand om sin far, men Jerry kan inte ta hand om sig själv, så Per tar motvilligt med honom till stugan på Öland för att fira påsk, tillsammans med Pers två barn. 
 
Boken är en perfekt blandning av spänning och drama, med vissa övernaturliga inslag. Karaktärerna känns genuina och språket har en egen ton. Stilen påminner om John Ajvide Lindqvists böcker.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela