epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Geraldine Brooks

Publicerad 2021-05-28 14:54:33 i Allmänt,

Gerladine Brooks är en australisk-amerikansk journalist och författare, född 1955 i Sydney. Hon var gift med Tony Horwitz som dog hastigt för 2 år sedan och har två söner. Familjen har delat sin tid mellan hemmet i Martha's Vineyard, USA och Sidney, Australien. 
 
Brooks växte upp i Sydneys västra förorter. Hon studerade vid Bethlehem College i Sydney och senare vid University of Sydney. Geraldine arbetade som reporter för The Sydney Morning Herald. Hon tog en Masterexamen i journalistik vid Columbia University i New York 1983. Därefter arbetade Brooks för Wall Street Journal, där hon rapporterade om Mellanöstern, Afrika och Balkanländerna. 
 
 
 
Geraldine Brooks har skrivit både fiktion och icke-fiktion och har blivit prisad av både kritiker och läsare. Jag har läste en av hennes böcker, nämligen People of the Book. Det som kännetecknar Brooks är hennes gedigna bakgrundsresearch, som gör att man verkligen "tror på " det hon skriver, dvs de olika karaktärerna blir så levande och autentiska, att man tycker sig nästan kunna ta på dom!
 
Brooks roman A Year of Wondering har aktualiserats det senaste året då det handlar om en stad i England som sätter sig själva i en lock-down. Den utspelar sig på 1600-talet och handlar om pesten och hur den slår mot människor och samhälle.
 
Nästa år kommer  Brooks bok Horse, som handlar om tävlingshäst i slutet av 1800-talet. Detta är den första boken där inte religionen står i centrum på något sätt och den har varit svår att skriva, därför att religion often where people go to discuss the big questions of life and death and meaning, som hon säger i en intervju i A Jewish Post. När man skriver om det förflutna så är religionen ett ofrånkomligt ämne, menar Brooks.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela