epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

I allmänhetens tjänst

Publicerad 2021-03-18 14:21:58 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Alla har vi åsikter, vi har uppfattningar om etik och moral, om politik och samhälle. Men att faktiskt leva efter sina principer - hur många gör egentligen det? Att dra sina synpunkter ut till det yttersta - det tror jag faktiskt inte många är beredda att göra. Inte att ta konsekvenserna av sina värderingar. 
 
Men det gjorde Edward Snowden. I hans bok I allmänhetens tjänst så skriver han om sitt liv,hur det kom sig att hans åsikter om internet, massövervakning och privat säkerhet kom att utvecklas. De första meningarna lyder: 
 
 
 
Jag heter Edward Joseph Snowden.Jag arbetade tidigare för USA:s regering, men nu arbetar jag för allmänheten. Det tog min nära tre årtionden att inse att det fanns en skillnad, och när jag gjorde det medförde det en del problem för mig på jobbet. 
 
Att arbeta för sitt land, för sin regering är väl att ytterst sett även arbeta för allmänheten? Men om inte allmänheten vet om vad dess regering och myndigheter håller på med, vem arbetar man för då? Snowden fick lära sig detta "the hard way". 
 
Edward Snowden växte upp i en familj där man tjänat sitt land i många generationer på olika poster i federal tjänst. Av sin far blev Edward introducerad till datorer, tv-spel och så småningom enkel programmering. Sedan var den unge Snowden fast och tillbringade i princip all sin vakna tid framför skärmen. Han skriver att friheten på internet var som bäst under 90-talet och att det är till den "nybyggarandan" som han längtar tillbaka. 
 
Edward var uppe hela nätterna vilket fick till följd att han somnade på lektionerna, betygen dalade och till slut ville hans lärare göra ett IQ-test för att denne befarade att Edward inte var fullt kapabal intellektuellt sett. När testresultaten kom och det visade sig att unge Snowden var mycket begåvad, fick han inte ens en ursäkt från skolan för deras behandling. 
 
Ingenting var viktigare än internet, det var där Edward fick sin egentliga utbildning. När han så småningom började inom underrättelseväsendet så avancerade han ganska fort och var vid unga år redan på ansvarsfulla poster. Men ju mer Edward Snowden arbetade och ju mer insikt och kunskap han fick om vad CIA och NSA egentligen höll på med, desto mer började han tvivla på att det verkligen var sitt land han tjänade, att det var folket. Mer och mer blev det tydligt att det var NSA som tolkade författningen och lagarna på det sätt som passade dem och att det ultimata målet var att samla all internetaktivitet och spara det permanent. Det var när Snowden insåg detta som han beslöt att göra något åt det.
 
Vad som hände sedan är allmänt känt. Han flydde sitt land, sökte så småningom asyl i flera länder men Ryssland var det enda land som till slut gick med på att ta emot honom. Hoppet är ju att kunna återvända till USA en dag, men jag vet inte hur realistiskt det hoppet faktiskt är.
 
Edward Snowden gav upp ett framgångsrikt liv med hög lön och standard för att istället följa den inre röst som var hans eget samvete. Han har fått betala dyrt för det, men det har också gett resultat i form av ändrade lagstiftningar, nätrutiner och nätsäkerhet. Hans nära och kära har fått lida för hans skull eftersom underrättelsemyndigheter har trakasserat dom i sin jakt på Edward. 
 
I allmänhetens tjänst är en drabbande bok, en bok som man blir helt uppslukad av. Den är en blanding av biografi och brinnande pamflett för intenets ursprungliga syfte. Läs den. Och förfasas. 
 
Läs mer om boken här.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela