epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En fruktansvärd grönska

Publicerad 2021-08-17 14:02:13 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Benjamin Labatut har skrivit sin tredje roman och den första som kommit ut på svenska. Den heter En fruktansvärd grönska och här får vi möta olika verkliga och historiska personer, får liksom en glimt in i deras liv. Labatut blandar fakta och fiktion till en enhet som gör att personerna bakom de berömda namnen får både kropp och själ. Albert Einstein öppnar ett brev från en soldat vid 1:a världskrigets östfront. Brevet innehåller lösningen på hans allmänna relativitetsteori. Einstein blir mållös av förvåning. Vi träffar också på matematikern Grothendieck som klipper alla band till omvärlden eftersom han fasar så djupt för sina upptäckter.
 
 
 
Detta är en bok om människans besatthet och vad det kan föra med sig, hur det kan påverka individen och människorna runt omkring. Boken handlar också om hur man kan se makrokosmos i mikrokosmos.
 
Detta är ingen fiktiv roman som bygger på historiska fakta. Jag skulle nog istället kalla den för en slags essäbok. Här är baksidestexten lite missvisande, vilket gör att förväntningarna på boken blir missvisande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela