epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författares topplista, del 12

Publicerad 2019-05-21 17:23:53 i Allmänt,

Anna Jansson är en välkänd och etablerad författare, mest känd för sina spänningsromaner med Maria Wern - varav ett flertal har filmatiserats med Eva Röse som Maria Wern -  men hon har även skrivit flera barnböcker, som också är populära. Anna Jansson är i grunden sjuksköterska, som slagit in på författarbanan. Förutom spänningsromaner och barnböcker har hon även skrivit böcker i vårdetik, samt ett avsnitt av Fantomen (14/2009).
 
 
 

Du är ju en etablerad och välkänd författare. Har läsandet och skrivandet alltid funnits i ditt liv? Vilken betydelse har dessa saker? 

Jag hade svårt att lära mej läsa och kom inte igång med något skrivande förrän familjen skaffade dator 1998. Det var då jag kom på att det var roligt. Numera läser jag ungefär en bok i veckan.

Vilken typ av böcker läser du helst själv? 

Helst läser jag deckare och historiska romaner.

Vilken bok läser du just nu? 

Karin Alvtegens bok om ME.

Tror du att ens förflutna, ens erfarenheter påverkar vad man läser, hur mycket i så fall? 

Haha - jag är sjuksköterska - inte litteraturvetare. Jag tror att valet av faktaböcker styrs av det man vill veta mer om. När det gäller
deckare har jag inte en susning.

Kan litteraturen påverka ens liv och hur man uppfattar verkligheten? 

Litteratur kan ge en insikt i hur andra människors liv gestaltar sig och ge en ökad förståelse för andras val i livet

Vilka är dina favoritförfattare och/eller favoritböcker? Varför var det just dessa som fastnade i ditt hjärta? 

Mikael Niemi - Koka Björn, Patrick Sûskind Parfymen, PO Enquist Livläkarens besök - den gemensamma nämnaren är att de kan gestalta.

Beskriv en av dina starkaste läsupplevelser! 

Törnfåglarna - låg på mage på gräsmattan och brände upp ryggen helt i solen för att jag inte kunde sluta läsa,

 
Även för mig var Törnfåglarna en läsupplevelse och jag har läst den flera gånger. Colleen McCulloughs böcker har gett mig många fina läsupplevelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela