epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Varför har inte kommunismens offer en minnesdag?! Boktips

Publicerad 2023-01-12 13:22:00 i Allmänt,

Förintelsens minnesdag uppmärksammas den 27 januari och är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer, baserad på dagen med samma datum då fångarna i koncentrationslägret i Auschwitz befriades 1945. 
 
Jag har aldrig förstått och kommer aldrig att göra det heller, varför inte kommunismens offer uppmärksammas i samma utsträckning?! Nazisterna satt drygt 10 år vid makten, medan kommunismen var statsregim i Sovjet i 70 år. Nazismens offer var 6 miljoner judar plus några miljoner andra människor, medan kommunismens offer är omkring 100 miljoner! Men aldrig talas det om detta, inte finns det någon minnesdag för dessa stackars människor. Statsstyrd svält och terror, arbete till döds i arbetsläger, opposition undertryckt genom fängelse, tortyr och mord. 
 
 
 
Jo, jag kan ana varför man talar tyst om dessa offer, men detta är inte en politisk blogg, så jag ska inte ge mig in i en sådan diskussion. Istället ger jag er boktips.
 
Jag har i flera inlägg recenserat om böcker som tar upp kommunismens fasor, här kommer några boktips för den som vill veta mer om kommunismens mördande:
  • Simon Seebag Montefiores böcker om Stalin
  • Anne Applebaums böcker om Gulag, Järnridån och särskilt hennes senaste Röd Hungersnöd
  • Jonathan Brent vid Yale University i USA, var den första västerländska forskare som fick tillgång till Stalins personliga arkiv, material som aldrig tidigare publicerats. Boken om detta heter Stalins arkiv. Brent har även skrivit en bok, Stalins sista brott, som handlar om den s k läkarsammanvärjningen, där en grupp judiska läkare anklagades för att ha mördat högt uppsatta partimedlemmar, samt även att konspirera för att mörda Stalin. 
  • Vill man veta mer om kommunismens brott, rekommenderar jag Kommunismens svarta bok (red. Courtois, Stéphane) som är en skrämmande ögonöppnare som avslöjar den brutala sanningen.
  • Den rysk-amerikanske journalisten Masha Gessen har gjort sig känd som en av Putins skarpaste kritiker. Hon lever upp till sitt rykte i sin senaste bok Framtiden är historia. Det totalitära Rysslands återkomst. 
  • Männen i Kreml. Inifrån Putins hov. av Michail Zygar 
Ja, dessa böcker håller väl er sysselsatta ett tag. Med det finns hur mycket som helst att läsa. Om man vill. Glöm aldrig Förintelsen, men glöm inte heller kommunismens offer som i mångt och mycket negligerats! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela