epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vända hem

Publicerad 2023-01-05 19:51:50 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Majorie Yaa Gyasis bok Vända hem landade till slut i att läsa böcker som landade inombords. Vända hem är själv en sådan bok, en bok som landar inom en, som lever kvar, väcker frågor, funderingar; personerna blir levande, verkliga.
 
 
 
Detta är Yaa Gyasis debutroman - och vilken debut! Man får följa berättelsen om hur två systrar skiljs åt, varav den ena lever i frihet (vad är egentligen frihet?) och den andra som slav. Genom inte alltför långa berättelser om de olika personerna lyckas hon ändå teckna en tydlig bild av en släkt som lever på olika sidor om Atlanten, ovetandes om varandra, skiljda åt av slavhandeln. En gren lever kvar i Ghana, den har ett finger med i slavhandeln, ett ganska stort finger faktiskt. Den andra grenen, den som skeppas som slavar över till Amerika, får man följa genom slaveriet, frihetskrig och slutligen frihet - och fortsatt segregering. 
 
De olika berättelserna "slutar" ibland bra och ibland mindre bra, precis som livet självt - och det är det som känns äkta med Gyasis bok, det känns så genuint, så levande, man tänker att ja, så var det! Detta trots att hon inte har skrivit en klassisk (ingående) släktkrönika, utan mer som en släktberättelse - och det är mycket bra gjort att kunna beskriva så mycket med så pass "få" ord. Jag följer med spänning Gyasis fortsatta författande! Det tycker jag du ska göra också!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela