epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Låt den rätte komma in

Publicerad 2023-01-24 14:00:51 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Så har jag då till sist läst Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Oskar är en 12-årig pojke som bor med sin mamma, hans pappa är alkoholist och Oskar träffar honom ibland. Det finns några killar i klassen som har utsett Oskar till ett mobbingoffer och han får utstå mycket spott och spe. Ingen vågar heller stå upp för honom, utan är rädda att själva bli mobbarnas offer. En dag träffar Oskar en nyinflyttad tjej. Detta möte kommer att förändra båda deras liv. Ungefär i samma veva så börjar ett antal bestialiska mord att inträffa. Oskar och flickan Eli är båda utstötta, annorlunda, så det kanske är därför som de dras till varandra - de känner av den andres ensamhet. De vill beskydda varandra. Detta beroende, denna symbios kommer att leda dom på vägar dom inte visste - åtminstone inte Oskar - fanns.
 
 
Den här boken har kallats för skräckroman och visst är morden bestialiska, men i övrigt är det inte så mycket skräck tycker jag. Ajivde Lindqvist är dock en mästare på karaktärer och hans språk är mitt i prick. Det är en fröjd att läsa hans böcker, men denna är inte en av hans fullpoängare. Å andra sidan är detta hans debutroman, så man får väl räkna med ett antal barnsjukdomar. När den gavs ut var den säkert banbrytande. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela