epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hanteringen av odöda

Publicerad 2023-01-10 11:55:46 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag är sen på bollen, men nu har jag läst John Ajvide Lindqvists bok Hanteringen av odöda som han gav ut 2005. Ett elektrisk fält svävar över Stockholm och märkliga fenomen uppstår. Det mest anmärknigsvärda är att de döda blir levande igen. Men är dom verkligen levande, är de människor? Samhället tas på bar gärning och politiker och makthavare famlar efter svar och lösningar på alla de problem som uppstår i de omlevandes spår. Ja, politikerna har bestämt att de odöda ska kallas för omlevande, då odöda kan associeras till zombies, vilket dessa inte är, men vad de är, är det ingen som vet riktigt.
 
 
 
Journalisten Gustav Mahler förlorar sitt barnbarn, som blir en av de omlevande. Elvys make kommer tillbaka från det döda. Davids fru dör i en olycka men vaknar nästan genast efter det att hon dött. Vi får möta dessa människor och hur de hanterar det faktum att deras anhöriga, de som de har älskat, numera inte är varken levande eller döda. 
 
Jag tycker att den här boken är helt fantastisk! Det är inte bara en spännande berättelse, utan det är en djuplodande undersökning om vad det innebär att vara människa, om var livet börjar och slutar, vad det innebär att älska en annan människa och vilka konsekvenser detta kan få. 
 
Språket är helt otroligt levande, det liksom sprakar av elektricitet. Allt faller på plats, när språket öppnar upp vägar till ens inre. Läs den här boken om ni inte har gjort det! I höst kommer filmatiseringen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela