epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Finkultur vs skräplitteratur

Publicerad 2023-01-11 11:34:18 i Allmänt,

Klichéartade och med schematisk handling och grund psykologi. Det är vad som kännetecknar dagens s k spännings- och feelgoodlitteratur. Förlagen satsar på sådan litteratur som "säljer" så marknaden flödar över av spänningsromaner och feelgood. Var och varannan skriver en deckare numera. 
 
 
 
Men s k skräplitteratur har ändå ett visst litterärt värde. Finlitteratur ger mig inte alltid någon näring för själen. Jag har haft svårt för många "fina" författare och inte sett vad som har varit så bra med dessa. Med det sagt så menar jag inte att jag tycker att den mer kommersiella litteraturen är bättre, men den är kanske lättare att ta till sig. Vänligheten av John Ajvide Lindqvist eller Ten Thousand Doors of January av Alix E. Harrow däremot har rört vid mitt inre. (Lindqvists författarskap är något så ovanligt som litterär kommersiell litteratur. )
 
Den litteratur som recenseras på kultursidorna är inte riktigt vad "vanliga" läsaren läser. Bokbloggarna däremot brukar recensera vad den genomsnittsliga läsaren läser. 
 
Jag tycker om annorlunda böcker; sådana böcker som har ett annorlunda språk, annorlunda uppbyggnad, annorlunda handling. Mycket av dagens spännigslitteratur är ganska så förutsägbara och klicheéartade - jag vill ha litteratur som överraskar, som kommer mig till mötes och där jag kan hitta, eller åtminstone ana, mig själv. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2023-01-11 15:35:52

har inge aning vad skräplitteratur är... förr i tiden var det mesta "skräp" som kvinnor skrev...
Enahanda läsning : en queer tolkning av romancegenren av Elin Abrahamsson som är doktorand i genusvetenskap. Helt färsk och intressant läsning om en väldigt populär genre.
Brott, kärlek, främmande världar - Texter om populärlitteratur av Dag Hedman innehåller texter över nyare svensk forskning om populärlitteratur.

Svar: Skräplitteratur, kommersiell litteratur, kioskromaner etc. Kärt barn har många namn.
Dhana

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2023-01-11 15:38:32

P.S.
Göteborgs-Posten recenserar feelgood-böcker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela