epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hjärtats minnen

Publicerad 2022-09-13 08:20:48 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Ni som älskade Jan-Philipp Sendkers roman Konsten att höra hjärtslag, uppföljaren Hjärtats innersta röst kommer att älska även den tredje delen i Burma-trilogin, som heter Hjärtats minnen
 
 
 
 
 
Bo Bo bor med sin morbror i byn Kalaw. Sin burmesiska pappa träffar han bara en gång per år och sin amerikanska mamma inte alls. Bo Bo har bott med sin morbror U Ba så länge han kan minnas. U Ba har själv undervisat Bo Bo och speciellt i engelska ligger han långt före sina klasskamrater. Bo Bo är smart och kvicktänkt, men lite av en enstöring. När han inte utför sysslor på gården, lagar mat eller tvättar så läser han mycket. Många är de kvällar som U Ba och Bo Bo tillbringat i soffan med varsin bok.
 
Men sin egen berättelse kan Bo Bo inte läsa. Varför har han ett stort ärr på vänstra kinden? Varför bor han inte med sina föräldrar? Så småningom börjar U Ba berätta om vad som hände för längesedan, hur hans föräldrar träffades, när han föddes - och till slut kommer U Ba till slutet av historien; svaret på alla frågor som Bo Bo har. Det är en omtumlande resa, en berättelse som berör Bo Bo djupet. Kan verkligen kärleken övervinna alla hinder? Eller finns det saker som inte ens den starkaste kärleken kan övervinna?
 
Wow. Knockout i första ronden, helt klart. Vilket språk! Vilka karaktärsbeskrivningar! Vilken twist berättelsen tar! Jag undrar om inte den här boken är bäst av alla tre i just det avseendet, fast å andra sidan är det ju ett tag sedan jag läste de andra böckerna så jag kommer inte riktigt ihåg. Den här romanen är en bok som går på djupet om vad det innebär att älska någon,vad en förälder är beredd att göra för sitt barn, hur komplicerad kärlek kan vara, men också hur befriande den faktiskt också är. När ni läser den kommer ni att få göra uppehåll ibland (ganska ofta!) och läsa om meningarna, liksom smaka på varje ord, tugga dom långsamt för att få dom att räcka längre och njuta av smaken. 
 
Läs den. Läs.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela