epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hemsökelsen på Hill House

Publicerad 2022-09-14 15:40:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Är man någorlunda bevandrad i litteratur, så är Shirley Jackson inte ett okänd namn, även om man kanske inte läst någon av hennes böcker, varav en del har filmatiserats. Jag har läst hennes Hemsökelsen på Hill House som kom ut första gången 1959. Det ståtliga Hill House är osunt. Folk som bor där blir påverkade av huset, som om huset är en levande varelse. Dörrar öppnas och stängs, i mörket dansar skuggorna och ljudliga knackningar, skrik och gråt hörs om kvällarna och nätterna. Men huset påverkar även sin omgivning, dess trädgård är stor och man bör inte gå omkring där ensam.
 
 
 
Doktor Montague och tre assistenter vill finna bevis för övernaturliga fenomen och på ett vetenskapligt sätt redogöra för dessa. En av assistenterna kommer att bli mer påverkad än de andra, även om alla upplever husets ondska. Skeendena trappas upp och till slut blir den enda frågan: vem skall överleva? Släpper Hill House någonsin ifrån sig sina besökare?
 
Jag förstår mycket väl varför Jackson har hyllats av så många och varför hennes böcker har blivit så omtyckta. Hennes grepp om historien handlar kanske inte så mycket om skräckfyllda scener, men hon utmålar på ett mästerligt sätt individens rädslor och skräck. 
 
Stephen King har sagt att Hemsökelsen på Hill House är en av 1900-talets viktigaste skräckromaner och jag tror att det märks i hans bok The Shining som på många sätt påminner om Hemsökelsen på Hill House. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela