epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Fruktan

Publicerad 2022-09-08 04:28:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst en bok av Charlie Higson som heter Fruktan och som är den tredje delen i en serie om sex. De tre första delarna är översatta till svenska, men det verkar inte som de tre sista delarna är det. Det här verkar vara en sådan serie där man inte aboslut behöver läsa alla böckerna i turordning; jag hade inga problem med att förstå tidigare händelser, den aktuella berättelsen var inte beroende av tidigare berättelser, som ofta är fallet när det gäller en serie.
 
 
 
Alla vuxna har insjuknat i en sjukdom som gör dom till ett slags zombieliknande varelser. Barnen är kvar och försöker överleva så gott det går, dels med tanke på att dom sett hur deras föräldrar har förvandlats (och försökt äta upp dom), dels att hålla sig vid liv - hitta mat, undvika zombie. I London har grupper av barn bosatt sig och försökt att upprätthålla en slags civilisation. DogNut bor med sina kompisar i Towern. En annan grupp bor på slottet, Buckingham Palace, en tredje grupp bor på Naturhistoriska Museét osv. 
 
De olika bosättningarna konkurrerar med varandra, spionerar för att få fördelar så att just deras grupp kan växa och bli starkare. DogNut och hans vänner beger sig ut för att leta reda på några andra vänner som dom råkade skiljas från för ett år sedan när halva London brann. På sin väg, möter dom de som bor i de övriga bosättningarna och dras in i ett maktspel som inte alls står de vuxna efter, gruppdynamiken är densamma. 
 
Boken är så bra! Man kommer direkt in i hetluften, gestaltandet av gruppdynamiken och dess konsekvenser är helt lysande beskrivet! Läs den här boken om du vill ha en högoktanig action blandat med ett postapokalyptiskt samhälle och ett levande språk, samt en mästerlig människokännedom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela