epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Det kinesiska pusslet

Publicerad 2022-09-07 15:41:35 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst en spännande och bra barnbok, skulle tippa på att det passar barn mellan 9-12 år. Det är Harriet Grahams Det kinesiska pusslet. William och Flora lever ett lugnt liv tillsammans med sin adoptivfar Samuel Rolandson. Det är ingen vanlig familj, William som hittades som bebis av Samuel i Sydafrika under en flykt från ursprungsbefolknigen och Flora som helt plötsligt dök upp i en trollkarlsshow som Samuel höll i - även hon som bebis. Nu lever de ett stilla familjeliv tillsammans med Nellie som är en slags hushållerska och ställföreträdande mamma.
 
 
 
Plötsligt en dag får Samuel ett mystiskt brev och i samma veva dyker en mystisk man upp. Det är en kines och tillika trollkarl. Bara någon dag senare så försvinner plötsligt Samuel och barnen förstår att de måste försöka hitta honom innan det är för sent. Sökandet tar dom till ställen de aldrig skulle ha satt sin fot på annars och de möter människor de aldrig skulle ha mött. De får lära känna människans mörka sidor, men också de ljusa.
 
Detta är en bok för slukaråldern - och jag har ju aldrig lämnat den så jag slukade den med hull och hår! Spänning, en viss sensmoral, kärlek och glädje - ja, allt det som en bra barndbok ska ha! Läs den, för den passar alla åldrar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela