epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vi har alltid bott på slottet

Publicerad 2022-10-05 14:49:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst en klassiker inom skräckgenren, nämligen Shirley Jacksons Vi har alltid bott på slottet. Familjen Blackwood levde ett vanligt liv, tills de inte längre gjorde det. Nästan alla i familjen dog pga av arsenikförgiftning, utom äldsta dottern och yngsta dottern, samt en farbror som överlevde men blev svårt skadad. De båda systrarna och farbror Julian lever nu ett stilla liv. Romanens berättare är den yngre systern Merricat. Hon har flera sätt att skydda sin familj och huset där dom bor genom att gräva ner olika saker eller säga vissa ord eller göra saker på ett visst sätt. Men så kommer kusin Charles till Blackwood och det är början på något katastrofalt. Kommer Merricat och hennes syster att kunna på kvar på slottet tillsammans med farbror Julian? Deras inrutade liv hotas i grunden.
 
 
 
Skräcken sitter inte i blodblad, i spektakulära mordscenarior, utan i känslan, i sinnet, i miljön. Jackson är en mästare att måla en berättelse i sådana färger att man ser de obehagliga som något naturligt, nästan något självklart och liksom i Patricia Highsmiths böcker om Mr Ripley så börjar man känna en viss sympati för "förövaren". 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela