epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ingenting är sant och allting är möjligt

Publicerad 2022-12-21 16:40:19 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Peter Pomerantsev har i sin bok Ingenting är sant och allting är möjligt lyckats att på ett enkelt men träffande sätt beskriva det ryska samhället. I 10 år arbetade Pomerantsev i egenskap av brittisk producent åt  rysk tv för att tillföra  ”västliga” influenser anpassat efter rysk modell. Detta gav Pomerantsev en inblick i olika samhälleliga företeelser, när han producerade dokumentärer och dokus-såpor. 
 
 
 
 
Det man kan säga om det ryska samhället är att allt, precis allt i samhällskroppen är korrumperat. Officiellt är det demokratisk frihet, men bakom kulisserna är spelreglerna annorlunda - och alla spelar med i farsen. Det pratas olika språk, vid olika tillfällen; spelas olika roller vartefter situationen kräver det. I allt från rättsväsende till småföretagande så handlar det om mutor, kohandel, skenrättegångar, etc. 
 
Ryssarna verkar inte vara ett lyckligt folk, inte i själ och hjärta. Pomerantsev säger det aldrig men summan av hans bok säger det. Jag har läst en liknande slutsats i andra böcker, även om formulerat på annat sätt. Visst är det en generalisering, kanske t o m ensvepande sådan, men icke desto mindre sann. Men det finns alltid ett hopp, en strävan efter ett bättre liv. Ryssen kämpar för att få ett skäligt och vettigt liv. En del lyckas, andra inte. Precis som det är för oss alla.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela