epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Natten då jag dog

Publicerad 2022-08-11 20:31:44 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Peter Erik Du Rietz har skrivit romanen Vinterdöda ting som jag tidigare recenserat här på bloggen (klicka här om du vill läsa recensionen). Boken jag har läst nu är dess föregångare, Natten då jag dog och handlar om händelserna som ledde fram till att Carl Cronhammer - huvudpersonen i båda böckerna - blev den han är idag, dvs en vrik. En vrik är Du Rietz egen skapelse, enklast beskriven som en blandining av vampyr och varulv. Boktiteln hänsyftar på hur detta gick till, men eftersom berättelsen börjar från början, med Cronhammers uppväxt och vuxenliv, så dröjer det innan man får veta detta. 
 
 
 
Det som jag tyckte mycket om med den förra boken var författarens filosofiska utvikelser som varken kändes högtravande eller simpelt. Det var tyvärr mindre av den varan i den här boken, samt att den hade lite andra barnsjukdomar - bitvis seg handling exempelvis - men jag tyckte mycket om den och den är helt klart läsvärd! Om man inte är mörkrädd vill säga...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela