epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Kungariket

Publicerad 2022-08-17 07:07:50 i Allmänt, Bokrecension,

Jo Nesbø är en författare jag tyckt mycket om. Jag tänker då på hans Harry Hole-böcker. Jag har även läst en annan bok av honom, Sonen och som jag gillade mycket. Därför såg jag framemot att läsa hans Kungariket. Roy och Carl är bröder och har växt upp bland de norska fjällen, där deras föräldrar var fjällbönder. Uppväxten var inte helt lätt och saker hände som inte borde ha hänt, men nu är de vuxna. Carl kommer hem till hemgården - där Ray bor - efter 15 år i Kanada och har högtflygande planer. Han vill starta ett högfjällshotell och hoppas på att det ska bli en injektionsspruta för den döende landsbygden. Men bröderna möter motstånt och gammalt groll kommer upp till ytan. Hur långt är en människa beredd att gå för att skydda sin familj?
 
 
Handlingen börjar bra, men blir seg ganska snabbt. Det spelar ingen roll att karaktärerna är mästerligt beskrvina, att språket är knivskarpt - boken blir ändå tråkig att läsa. Det har jag upplevt med någon annan bok jag försökt läsa av Nesbø. Det är  visst bara Harry Hole-böckerna och Sonen som är bra. Hädanefter vill jag inte läsa någon mer bok av Jo Nesbø.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela