epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Blodland

Publicerad 2022-08-25 13:05:02 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Den tredje delen i Martin Juncker-serien av Kim Faber och Janni Pedersen heter Blodland. En nynazist knivmördas i en sammandrabbning mellan nynazister och ett invandrargäng. I samma veva hittas en ung kvinna brutalt mördad i ett skogsparti. Omständighterna är sådana att Juncker drar sig till minnes ett liknande fall för flera år sedan. Signe är Junckers kollega. Hon försöker att hantera att en annan poliskollega våldtagit henne, en kollega som hon måste arbeta med varje dag - samtidigt ska hon alltså hantera arbetet som är väldigt krävande. Juncker döljer också någonting. Ingen vet om att han har prostatcancer och nyligen opererats. 
 
 
Gränsen mellan privatliv och arbetsliv är hårfin, de går in i varandra och påverkar varandra. Bägge fallen berör oerhört mycket de som arbetar med dem. Och det finns faktiskt ett samband mellan fallen, ett osannolikt sådant. 
 
Jag tycker att det här är den hittills starkaste delen i serien. Den berörde verkligen på djupet, karaktärerna kändes oerhört autentiska och inte alls schablonartade. Berättelsen hade ett driv i sig som gjorde att man hade svårt att lägga ifrån sig boken och jag läste ut den rekordsnabbt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela