epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den stora utställningen

Publicerad 2022-04-14 14:40:13 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Marie Hermanson är en av få svenska författare som jag tycker väldiggt mycket om. Hon skriver djupa och insiktsfulla romaner med träffsäkra personporträtt som inte känns stereotypa. Hennes romaner andas, känns äkta.
 
 
 
Jag har läst hennes Den stora utställningen. I Göteborg pågår Jubileumsutställningen. Vi får möta den unga kvinnan Ellen som jobbar som journalist på Jubileumsutställningens egen tidning, torparpojken Otto som med sin åsna Bella arbetar på Barnens utställning, poliskonstapeln Nils - och Albert Einstein. Dessa människors liv kommer att stråla samman under några dagar i juli 1923. 
 
Denna roman är allt det som jag skrev om angående Hermansons författarskap. Dock är handlingen en aningen seg. Å andra sidan är detta ingen actionspäckad "film" utan snarare en dramauppsättning, med ett mjukare skeende. 
 
Marie Hermansons böcker är som vanligt en fröjd att läsa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela