epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ten Thousand Doors of January

Publicerad 2021-09-01 10:13:59 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst en fantastisk bok som tog mig med storm och lämnade mig med mina känslor all over the place. Jag talar om Alix E. Harrows fantastiska Ten Thousand Doors of January. 
 
 
 
January Scaller är en märklig flicka. Hon är in-between, passar inte in någonstans, även om Mr Locke säger att hon är speciell. Januarys pappa Julian arbetar åt Mr Locke och far världen runt i jakt på dyra och speciella antikviteter. Under tiden stannar January med Mr Locke. Men så en dag upptäcker January en bok bland Lockes alla skatter och detta kommer att förändra inte bara hennes framtid utan även hennes fars - och Mr Lockes.
 
Även om January till synes verkar leva ett bekvämt liv så är hon mycket olycklig. Dels för att hon saknar sin pappa, dels för att hon är hårt hållen av Mr Locke. Så när hon nu kan fly verkligheten genom att läsa i den mystiska boken, så tvekar hon inte en sekund, helt omedveten om vilka konsekvenser det kommer att få för henne själv och hennes omgivning.
 
Jag är mållös. Jag visste inte att man kunde skriva så här; en berättelse full med äventyr, sagolika händelser, livslång kärlek, mystiska sällskap, tragiska händelser och okända världar. Allt detta på ett helt underbart språk som fångar essensen och som levandegör personerna på ett så träffande sätt att man inte trodde att det var möjligt. Allt känns så levande, så verkligt och man längtar tillbaka till boken varenda stund man inte har den i sina händer. Ingenting i denna bok är klichéartat, utan författaren framställer även vardagliga saker som speciella och särskilda vilket är en stor bedrift. 
 
Detta är numera en av mina favoritböcker som jag vet att jag kommer att återvända till, gång på gång, inte bara för att den är så bra utan också för att den faktiskt lär mig något om livet och vilken inställning man kan ha till det. 
 

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela