epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Putins värsta fiende

Publicerad 2021-09-15 12:59:03 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst Kalle Kniiviläs bok om Aleksej Navalnyj Putins värsta fiende. Den 20 augusti 2020 var det meningen att Navalnyj skulle dö, men tack vare ett snabbt ingripande av pilot och annan personal, samt att han fick vård relativt snabbt, så klarade sig Putins värsta fiende från att dö av nervgiftet novitjok. Kniivilä går igenom dessa hektiska veckor där livet segrar över döden, där en modig man vågar sätta sig upp mot en av världens mäktigaste män med en hel underrättelsetjänst bakom sig. (Ryktet gör gällande att FSB har en alldeles egen avdelning inrättat för Navalnyj, lite som dess föregångare KGB hade för vissa dissidenter.)
 
 
 
Man får en bild av mannen Navalnyj, av maken, fadern och sonen; en bild av politikern och youtubeprofilen, en bild av hur hans organisation är uppbyggd och om de människor som deltar i kampen mot korruptionen i det ryska samhället. Det är en liten bok, men stor ändå. Sanningen skall göra oss fria.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela