epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Sovande jättar

Publicerad 2021-05-27 13:45:20 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Sylvain Neuvel har skrivit en trilogi som heter Themisfilerna och den första delen heter Sovande Jättar.På Roses födelsedag får hon en cykel som hon är mycket angelägen att få prova. Så angelägen att hon smiter ut strax innan läggdags för att prova sin älskade cykel för första gången. Det bär sig inte bättre att hon ramlar ner i ett sjunkhål. När brandkåren kommer för att rädda henne upp ur det djupa hålet blir alla chockade; Rose ligger nämligen i en jättehand av metall. 17 år senare är det Rose som är forskningsledare för en grupp som har till uppgift att försöka lösa gåtan med handen. Men fler kroppsdelar hittas och att hålla jätten hemlig blir svårare och svårare, särskilt som de olika delarna hittas i olika länder. Andra länder skulle säkert vilja ta hand om jätten, kanske använda den som ett vapen. Fast det är just frågan: vad är varelsen för något? Vart kommer den ifrån och i vilket syfte? Och kan detta tyda på att vi inte är ensamma i universum?
 
 
 
Man dras med i berättelsen från första sidan. Upplägget är så att man får följa en mystisk man som gör förhör och intervjuer med olika inblandade, samt utdrag ur loggar och dagböcker. Upplägget är annorlunda men passar verkligen berättelsen, får den mer autentisk på något sätt. Personbeskrivningarna är mycket träffande i sin enkelhet. Man förstår tidigt att saker och ting definitivt inte är som det verkar, men man vet inte hur allt kommer att lösa sig - om det löser sig. Därför vill - måste - man fortsätta att läsa. Drivet är oundvikligt tvingande. En riktigt bladvändare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela