epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författare och förlag

Publicerad 2021-05-26 17:53:25 i Allmänt,

En sak som jag ofta funderat över är hur det egentligen går till när en författare vill ge ut en bok. Ja, jag vet att manus skickas till olika förlag och att det är en viss hanteringsprocess, men det jag tänker på är snarare vad är det som gör en författare känd? 
 
Jag tror det har att göra med vilket förlag man blir utgiven på. Är det en av de stora förlagen kan ju kontot för marknadsföring och boklansering vara ganska stort. Vad jag däremot är ganska så övertygad om är att det inte har att göra med kvalitén på boken. Jag har läst många otroligt bra böcker, skrivna av relativt okända författare, utgivna på ett litet förlag - samtidigt som jag läst kända författare, utgivna på stora kända förlag med en releasebudget som inte är av denna värld, men vars böcker har varit ganska så mediokra. 
 
 
 
Just nu läser jag en relativt okänd författare, som skriver så otroligt bra! Man hittar hela tiden nya lager i berättelsen. Språket är helt eget och karaktärsbeskrivningarna likaså, dialogerna också. Men inte har han synts på kultursidor, bokmässor, gjorts poddar om (vad jag vet). Och nu kommer vi till den andra anledningen till vad som gör en författare (o)känd, nämligen genre. Boken jag läser nu tillhör skräckgenren, fast egentligen är det lite svårt att bestämma det, för boken innehåller så mycket. Skräck, ja, kanske, men även andlighet, hednisk religion, samhällsteorier, filosofiska funderingar - jag sa ju att den har många lager. Den kryper under huden på mig och jag kan inte lägga ifrån mig den. Den väcker så mycket tankar och funderingar på ett sätt som det en bok sällan gör. Men, återigen, författaren är ganska okänd för den större skaran läsare i vårt avlånga land. 
 
Det finns med andra ord en stor mängd författare som är helt otroligt bra, men de blir inte kända för att de inte har stora förlag bakom sig eller skriver i "fel" genre. Säker finns det andra orsaker också. Detta är ett stort resursslöseri som jag tycker är så onödigt. Mitt tips till er, mina läsare, är att inte gå efter vilka böcker som ligger på topplistorna eller vilka som skrivs om på kultursidorna, utan gå efter ditt eget hjärta, din egen längtan. Våga lyssna till andra röster än de som ropar högst. Gå utanför din bekvämlighetszon och du ska se att även där kan litterära pärlor visa sig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela