epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Nattavaara

Publicerad 2021-03-23 15:34:03 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har sagt många gånger här på bloggen, att jag rent allmän föredrar utländska författare; att svenska författare sällan håller samma höga nivå. Jag har å andra sidan sagt att det alltid finns undantag. Två av dessa undantag är Engström & Richert. Jag har läst deras bok Nattavaara som är den första delen i en kommande trilogi.
 
 
 
Vi befinner oss några generationer in i framtiden. De två nordligaste landskapen har brutit sig ur Sverige och bildat ett eget land, som heter Nordmark. Det är Jarlen Sebastian som härskar här., tillsammans med Daniel Hartman som förutom är vicejarl även är chef för underrättelsetjänsten. Hartman frar sig inte för något för att få sin vilja fram. Kiruna är huvudstad i detta land, som styrs ganska totalitärt. Erik och hans lillasyster Sofia tvingas fly från sin by eftersom invånarna är rädda att deras föräldrar drabbats av någon smittsam sjukdom - fast egentligen vill dom bara åt gården. Mirja, som minns tiden före Nordmark och som då jobbade som chef inomhemtjänsten, är nu en fattig landsbygdsbo som kämpar för att överleva. Hon tvingas till tuffa val för att rädda den hon älskar.
 
Nattavaara är ett dystopisk framtidsscenarion där klimatkatastrofer, pandemier och finanskrister slagit sönder samhället och inte bara i Sverige utan även internationellt. Romanen handlar om vad människan är beredd att göra för att överleva, vilka "instinkter" som kommer fram, att visa på att ingen människa är enbart ond eller god. Jag fångades direkt av språket, handlingen, de olika twisterna och karaktärsskildringarna. Allt satt där det skulle. Rena skolexemplet på en bästsäljare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela