epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Knappt en droppe blod

Publicerad 2021-08-24 16:31:11 i Allmänt, Bokrecension,

Jag känner till författaren Carin Hjulström, men jag har inte läst någon av hennes böcker, förrän nu. Knappt en droppe blod handlar om den kända skådespelaren Siri Ehrensvärd som lämnar sitt glamurösa liv vid teatern i Stockholm, för ett liv på landet, där hon driver en plantskola tillsammans med sin brorson. Så plötsligt bryts idyllen av att man finner en man död på kyrkogården och det pekar på att det inte var en olycka. Mannen är en känd advokat samt även jude som suttit i koncentrationsläger, så kanske har brottet antisemitiska motiv? Polisen Olle Magnusson får viss hjälp av Siri, men det visar sig att advokaten bland sina papper har något som i högsta grad påverkar Siri. Men, till råga på allt annat, så verkar brorsonen Anton ha problem med fet förflutna, som hinner ikapp honom i form av en "vän" som hävdar äganderätten till plantskolan. 
 
 
 
 
Det är mycket som händer runt omkring dessa personer, men miljön känns så där lagom "mysig", ungefär som i Midsomer Murders. Men att kalla en viss genre för cosy crime vet jag inte om jag tycker om, men jag kan förstå varför. 
 
Boken i sig var inte så mycket att hänga upp i julgranen, det enda jag tyckte om var själva intrigen, som var ganska finurlig upplagd. Men har ni inte läst denna bok så gör det ingenting. Ni missar inte så mycket.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela