epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Förbannelsen

Publicerad 2021-08-12 19:02:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Förbannelsen är den andra delen i Ann Sofie Forsmarks serie om Hildhe Stridh. I denna bok får vi följa med Hildhe till hennes mormors torp ute i skärgården. Märkliga saker händer i torpet, oförklarliga fenomen som försöker att dra in Hildhe imörkret.. Kan det vara så att torpet är hemsökt? Men det är inte bara i torpet som det händer saker, även på ön i övrigt förekommer saker, om än inte övernaturliga, men dock kriminella. Och i Gula Villan spökar det. Vad hände då, för ca 80 år sedan? Dessutom saknar Hildhe sin pappa och sin bästa vän Happy, men måste umgås med sin kusin Tyra som ska bo hos dom under sommaren pga familjetrubbel. Men en mystisk kille dyker upp då och då, en mycket vacker tonårskille, som verkar lite sorgsen. Vem är han? Det händer så mycket och kansk allt hör ihop på något sätt? Kanske ligger det en förbannelse över ön? Vad Hildhe inte vet att förbannelsen kommer att komma henne in på livet, att hon i högsta grad är en del av det som händer.
 
 
 
Precis som i förra boken så får man även i denna bok en stor dos av kulturhistoria. Fakta och fiktion blandas i en mycket tilltalande blandning som gör att man har svårt att lägga ifrån sig boken. Spänningen hålls uppe hela tiden. 
 
Jag ser fram emot att läsa den tredje delen som kommer ut senare i år, när vet jag inte, så jag får trippa på tårna tills dess!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela