epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Djävulsdrogen

Publicerad 2021-08-26 09:13:59 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Djävulsdrogen av E.T.A Hoffman är en klassiker inom gotisk litteratur. En munks efterlämnade dokument berättar en hårresande historia om en hemlig dryck som påverkar den som dricker den på ett sådant sätt att man inte längre är god, snäll, omtänksam, utan att man istället blir egoistik, mordisk, girig etc. Man får följa munken från barndom fram till vuxen ålder och man får på nära håll se hur denna dryck, denna djävulsdrog påverkar människor. 
 
 
 
 
Boken skrevs i början på 1800-talet och jag kan tycka att den ändå är skrämmande aktuell. Den är skriven på ett litet högtravande sätt, men det var ju så man skrev på den tiden. Det är ingen actionladdad roman, men mer en psykologisk thriller med starka dramatiska inslag. Vill ni läsa en annorlunda bok som jag kan garantera inte är på bokhandlarnas topplistor så tycker jag att ni ska läsa den här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela