epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Dead Man Walking

Publicerad 2021-08-19 13:33:00 i Allmänt, Bokrecension,

En del böcker önskar man att man inte hade läst eller ens vetat om dess existens. Det låter kanske hårt, men så kändes det i alla fall när jag hade läst R J Bishops bok Dead Man Walking. Jag förväntade mig en fängslande kriminalhistoria, men fick ett dåligt försök att efterlikna Sherlock Holmes-historierna. 
 
 
 
Enligt baksidestexten så handlar boken om Henrik Conwell och vi befinner oss i London på 80-talet. Redan här måste jag säga att miljön och tidsperioden inte stämmer. Författaren har inte alls lyckats att på ett autentiskt sätt beskriva detta. Sedan så får man ingen som helst sympati för huvudpersonen, eller rättare sagt så tycker man så synd om Henry för att han framställs som en idiot med otur. Det är inte smickrande att författaren valt ett sådant upplägg.
 
Nåväl, denne Henry "räddas" av en man vid namn Ezra och tillsammans snubblar dom över ett antal brutala mord. Jag antar att Ezra ska efterlikna Sherlock och Henry ska efterlikna dr Watson, men allt blir bara en osmaklig soppa. 
 
Författaren skriver inte heller på sitt "hemspråk" utan på engelska, vilket faktiskt märks - till det sämre. 
 

Kommentarer

Postat av: Nabil

Publicerad 2021-08-23 01:27:46

Hahah! Vilken sågning :)

Skönt med någon som vågar vara ärlig för omväxlings skull.

Svar: 🙂👍
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela