epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Nils-Petter Löf

Publicerad 2021-04-16 19:53:33 i Allmänt,

Jag försöker att hitta svenska författare att skriva om och som jag själv då har läst. En av mina svenska favoritförfattare är Nils-Petter Löf. Han är född och uppväxt i Ånge, där han fortfarande bor med fru och barn. Livet där är lugnt i kontrast med äventyren i hans böcker. Nils-Petter har skrivit 7 böcker, varav den senaste endast kommit ut som ljudbok (kanske även e-bok). Jag har läst alla av hans böcker som kommit ut som fysisk bok. Alicia Månstjärna tog sig ända till finalen i Storytel Award som bästa ungdomsbok 2020. 
 
 
 
Löf skriver för alla åldrar och hans böcker ger ifrån sig en doft av kärlek till böcker och till läsande. Man får den uppfattningen att han själv älskar att läsa och att litteraturen är viktig i hans liv. Han säger själv att hans liv kretsat kring att berätta och att få skapa saker, att få uppleva äventyr.
 

Intresset för skrivande har alltid funnits där, men tog fart först under gymnasietiden. Löf menar att det finns en frihet i skapandet. Han arbetar fortfarande som lokförare och skriver under lediga stunder.

"Mitt skrivande handlar mestadels om att berätta historier och att det är roligt att skriva. Det är alltid tänkt att bli något yrke utan något jag gör för skojs skull, något för att koppla av. Att få göra det otroliga möjligt. Oavsett vad det handlar om."

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela