epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Detta med recensionsexemplar

Publicerad 2021-04-14 17:29:48 i Allmänt,

Nu ska jag skriva ett inlägg som jag nog aldrig på riktigt trodde att jag skulle skriva. En del kommer nog att kalla mig saker och ting som inte är så snälla, men jag tror definitivt inte att jag är ensam om denna upplevelse som bokbloggare.
 
Det gäller detta med recensionsexemplar och tillgängligheten av dessa. De flesta förlag är mycket tillmötesgående och trevliga och skickar ut exemplar vid förfrågan, men sedan finns det sådana förlag som är mer elitistiska och otrevliga vid förfrågningar. Dessa kräver att man har ett visst antal följare. Jag har ingen statistik över antalet följare på min blogg, men däremot har man ju det på Instagram. Fast vad säger det egentligen? Det kan ju vara många som läser mitt inlägg på Insta även om de inte följer mig (vilket det är, det har jag sett i statistiken) och mina läsare på bloggen har ökat stadigt.
 
 
 
Okej, jag är ingen publikfriare, ingen "social" person som anordnar tävlingar, giwaways, måndagshögen, titelpoesi och liknande. På min blogg (länkar till på Insta) talar jag bara om de böcker jag läst, om vad det innebär att vara en läsare, om kärleken till böcker, om läsupplevelser som alltid dröjer sig kvar i en. osv. Det är om detta jag vill dela med mig av. Antalet följare och läsare är inte det viktigaste för mig, men naturligtvis är det viktigt för (vissa) förlag som gör vinst på böcker och inte egentligen bryr sig om kärleken till litteraturen.
 
Att skicka ett reccensionsexemplar till en bloggare, oberoende av hur stor eller liten bloggen är, förlorar inte förlagen någonting på. I värsta fall går det jämt upp för dom. Ett recensionsexemplar går jämt upp om det leder till att en person som läser inlägget köper boken. Det är dock högst troligt att ett bra skrivet inlägg leder till att fler än en person köper/lånar boken. 
 
Förlag som således skyller på att de inte kan skicka ut recensionsexemplar till "alla" som frågar ljuger. Det de egentligen säger är att det bara är kända bloggare/instagrammare som de vill ha att göra med eftersom det tjänar förlagen mest på. Är inte detta ett elitistiskt och kommersiellt tänkande?! Man kan ju tycka att ett bokförlag ska sätta litteraturen i centrum och inte profiten! 
 
Genom åren har jag samarbetat med väldigt många förlag, en del kortare tid, andra längre och några samarbetar jag fortfarande med efter 6 års bloggande. Under denna tid har jag några gånger stött på sådana förlag som har haft detta elitistiska och kommersiella tänkande som jag pratat om ovan. Som tur är, så är detta inte vanligt, men det förekommer och jag blir irriterad. Senast för några dagar sedan var jag med om detta - de var så trevliga i början, men när de såg att jag inte hade, i deras ögon, tillräckligt många följare på Instagram (men varför undrar de inte om bloggen som är mitt egentliga forum?!) så var det kalla handen. 
 
Då brast det.
 
Därför skiver jag detta inlägg. Jag antar att man kan säga att det handlar om syftet med en bokblogg; är det för profit eller är det ett genuint litteraturintresse? Vill inte förlagen att man sprider läsglädje och läslust? Ligger det inte också ett kulturintresse i detta? Om inte annat så "tjänar" förlagen på det i slutändan. Om fler vill läsa, menar jag.
 
För mig är frågan enkel: She reads books as some breathe air, to fill up and live.  (Annie Dillard)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela