epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Tanken växer

Publicerad 2020-09-09 22:38:43 i Allmänt,

Att läsa gör att tanken växer. När tanken växer, växer världen. När världen växer, växer även vi om vi bara vågar släppa in världen i vårt inre. Det är lättare sagt än gjort, för det riskerar ju att omkullvälta den världsbild man redan har. 
 
Att läsa är att riskera sitt liv, för läsande utmanar ens syn på saker och ting, man kan bli vidsynt, empatisk och förstående gentemot sin omvärld.
 
 
Själen behöver sin föda, precis som kroppen. Att läsa är föda för ens själ och precis som föda för kroppen, så finns det föda för själen som är snabbmat, som inte är helt hälsosam, men som kan vara gott att äta ibland. Vanlig husmanskost är väl bäst i längden och ibland kan man lyxa till det med riktigt god mat, finlitteratur.
 
I denna världen är det inte alltid lätt att förbli en människa, när så många människor beter sig som djur. Läsning motverkar många djuriska instinkter att ta över.
 
Läsande är att resa, att uppleva. Läsning ger en smula livserfarenhet. 
 
Fast vad man måste komma ihåg är att böckernas verklighet ändå inte är densamma som den verkliga verkligheten - och frågan är vad denna verkliga verklighet egentligen är, med tanke på att det finns lika många verkligheter som det finns människor. Alla upplever vi ju saker på olika sätt. Det är lätt att förledas att tro att ens egen verklighet stämmer överens med de böcker man läser. Ibland är det så, men absolut inte alltid, kanske inte ens för det mesta. Ändå kan denna fiktiva verklighet lära oss något om den verkliga verkligheten, hur det går till vet jag inte; läsning är magi helt enkelt! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela