epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Skandinavisk kulturkamp

Publicerad 2020-09-15 15:30:55 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har inte tidigare läst Jan Sjunnesson men har förstått att han är en erfaren författare med en akademisk bakgrund. Hans senaste bok, Skandinavisk kulturkamp (Vulkan, 2020) har jag dock läst.
 
 
 
 
Kritik mot islam och mot den förda migrationspolitiken är inte politiskt korrekt i Sverige. Man blir kallad för rasist i bästa fall och nazistisk mördare i värsta. Diskussionen tenderar att vara långt ifrån saklig, för man håller sig inte till fakta och sakargument utan till känslor och politisk korrekthet. Åsiktskorridoren har blivit smalare och smalare för varje år.
 
För att kunna föra en saklig debatt om islamiseringen av vårt samhälle, behövs det kunskap och fakta. Sjunnesson besitter ett stort mått av kunskap, det märker man när man läser hans bok. På ett mycket lättfattligt sätt så redogör författaren för hur kritiken mot och debatten om islam och invandring förts i Danmark, Norge, Sverige och Finland. Det är i denna ordning Sjunnesson som redogör för de skandinaviska ländernas kulturkamp, dess orsaker, grund och processen framåt. Det är en fallande ordning, där Danmarks kulturkamp varit och är störst och mest framgångsrik, medan Finlands kulturkamp är mycket medioker och politisk korrekt. 
 
Referenser ges hela tiden till olika litterära verk, samt till organisationer och personer som velat föra denna diskussion på ett mer seriöst sätt, än massmedias braskande rubriker. Det mest intressanta tyckte jag var avsnittet om Norge, där Hege Storhaug intervjuade Lars Hedegaard. Jag har läst hennes bok Landsplågan Islam som verkligen var en ögonöppnare (du kan läsa min recension av hennes bok här.)
 
Det boken skulle ha tjänat på, är en redaktionell genomgång för att få bort grammatiska brister, syftningsfel, stavfel, etc. Men sådant är inte billigt, jag vet. Hur som helst, även om själva läsupplevelsen påverkas, så tar det inte bort värdet på den kunskap som boken ger.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela