epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsglädje i fickformat

Publicerad 2020-09-23 02:27:32 i Allmänt,

Tänk att ett begränsat antal bokstäver kan skapa ett obegränsat antal liv och världar? När man börjar tänka på det så är det helt otroligt fantastiskt! Hur många världar och liv som kan skapas begränsas dock inte av bokstäverna, utan av fantasin. Ju mer man matar fantasin, desto mer liv och världar ger den. Alltså; ju mer du läser, desto större blir din fantasi och desto mer vill du också läsa. 
 

“If you spend enough time reading or writing, you find a voice, but you also find certain tastes. You find certain writers who when they write, it makes your own brain voice like a tuning fork, and you just resonate with them. And when that happens, reading those writers—not all of whom are modern . . . I mean, if you are willing to make allowances for the way English has changed, you can go way, way back with this— becomes a source of unbelievable joy. It’s like eating candy for the soul. So probably the smart thing to say is that lucky people develop a relationship with a certain kind of art that becomes spiritual, almost religious, and doesn’t mean, you know, church stuff, but it means you’re just never the same.” *


Den ryms i väskan, kanske t o m i en liten större jackficka. Den är inte tung, utan lätt att ta med. Den är liten och gullig, för man kan aldrig bli rädd för en pocketbok - den är inte hotfull.
 
En pocketboks smidighet gör också att den inte nöts på samma sätt som en inbunden bok. Dessutom - pocketböcker är gjorda för att användas, för att nötas på. Pocket är en arbetarbok, i betydelsen att den är till för att arbetas med, att använda, att ha med överallt.
 
En pocketbok är lättsam, man blir glad av den. Kanske pga dess oftast färgglada omslag?
 
En pocketbok är alltid tillgänglig. Den väntar på dig, med sina hundöronskanter, kantstött rygg och sprickor på omslaget.
 
David Foster WallaceQuack This Way
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela