epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Efter syndafloden

Publicerad 2020-09-08 16:25:30 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Kassandra Montag har skrivit romanen Efter syndafloden.
 
 
 
I en nära framtid försöker människan överleva på ett översvämmat klot. Jorden är täckt av vatten och folk har tagit sin tillflykt till högt belägna mark- och bergsområden. I sju år har Myra sörjt sin äldsta dotter Row, den som hennes make en tag kidnappade mitt framför Myras ögon och förde bort. I sju år har en mamma tillsammans med sin yngsta dotter Pearl letat överallt. De bor på sin båt och lever av vad havet har att ge, de fiskar och bedriver byteshandel för att skaffa sig det som behövs. Livet går sin gilla gång, tills en dag då Myra får reda på att Rows synts till i ett samhälle långt norrut. Myra och Pearl inleder en kamp mot tiden och gör allt de kan för att komma norrut - även om det innebär att svika människor som vill dem väl, som bryr sig om dom. 
 
När jag läste den här boken slogs jag av likheten med Karin Boyes dikt I rörelse, där slutsatsen är att det är vägen som är mödan värd, inte nödvändigtsvis målet. Det passar in på Myra. Denna resa är inte bara en resa i yttre bemärkelse, utan även en inre resa, där Myra kommer att upptäcka sanningar som sig själv, tvingas att acceptera verkligheten och samtidigt försonas med det förflutna. Montag är strålande på att beskriva det inre känslolivet, samt att skriva mycket trovärdiga karaktärer.
 
Den här romanen är inte så mycket en action i ren fysisk bemärkelse utan snarare en känslomässig thriller. Visst förekommer det skarpa situationer, men fokus ligger inte där. Handlingen fokuseras på vad som formar en människa, hur omständigheter och miljö kan påverka en människas beslut och handligar - och natruligtvis vad vi människor gör med den jord vi bebor och är beroende av. Den här boken är en sådan bok som stannar kvar.
 
Du kan köpa boken här.
 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2020-09-09 07:36:19

Den verkar riktigt bra!

Svar: Det är den också!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela