epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vinterland

Publicerad 2020-10-29 10:35:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Kim Faber och Janni Pedersen har nått stora framgångar i sitt hemland Danmark, där de blivit belönade med Danska Kriminalakademins Debutroman 2020 för sin bok Vinterland som nu kommit ut på Modernista. 
 
En fruktansvärt explosion äger rum på julmarknaden på Nytorv, vilket leder till 19 dödsfall och väldigt många skadade. Alla tillgängliga polisresurser sätts in på det hemska terrordådet och statsministern håller tal till nationen. Signe Kristiansen blir tilldelat fallet, men saknar sig fd partner Martin Junker, som efter ett debacle med en viss försvarsadvokat blivit förvisad (mer eller mindre) till en mindre ort, samtidigt som han tar hand om sin senile far. Junker har fullt upp med ett dubbelmord, våldtäkt och misstänkt mordbrand på ett asylboende. 
 
 
 
Signe och Martin kommer att få anledning att ses igen, när det visar sig att alla dessa händelser på ett eller annat sätt hänger ihop. Intrigen är finurlig och inte helt enkel att reda ut. 
 
Jag vet inte om det är översättningen eller om författarna skrivit så, en olika tempus i samma mening stör och är vad jag lärt mig i alla fall, felaktigt skrivet. Sedan kan vissa dialoger kännas lite schablonartade. På det hela taget är det en ganska ordinär deckare, utom på ett sätt. Den allmänna opinionen och strömningar i samhället framställs på ett sätt som jag inte tror skulle gå hem i Sverige, i alla fall skriver inte svenska författare så. Vad jag hänsyftar på är vissa uppfattningar som man i Sverige skulle brunsmeta. Åsiktskorridoren är ju som sagt väldigt smal och vi är mycket politiskt korrekta, mer än i Danmark i alla fall. Detta kommer fram bland de olika poliskaraktärernas och en del andras åsikter som de ger utttryck för. Jag måste säga att det är befriande att få läsa sådant som inte är helt "rumsrent" för perspektiven vidgas och argumenten slipas. 
 
Vinterland är den första delen i serien om mordutredaren Martin Junker. 
 
Du kan köpa boken här
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela