epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Anna Jansson

Publicerad 2020-08-28 14:04:31 i Allmänt,

Anna Maria Angelika Jansson, född 13 februari 1958 i Visby, är en svensk författare. Hon arbetade tidigare som sjuksköterska. Jansson är mest känd för sina deckare om kriminalinspektör Maria Wern, som i huvudsak utspelar sig på Gotland där Anna Jansson växte upp. Böckerna har översatts till ett stort antal språk. 2008 blev Janssons bok Främmande fågel TV-serie med Eva Röse i huvudrollen. Därefter har ytterligare nio av böckerna filmatiserats.
 
 
 
Förutom kriminalromaner har Anna Jansson skrivit böcker i vårdetik och ett antal barnböcker för Bonnier utbildning, samt ett Fantomenäventyr (publicerat i Fantomen nr 14/2009). 2010 kom Anna Jansson ut med det första delarna i en serie barnböcker på Rabén & Sjögren. Huvudperson är Emil Wern - detektiv, son till Maria Wern. 2014 kom feelgood-romanen Ödesgudinnan på Salong d'Amour ut, den första i serien om frisören Angelika Lagermark som sen har följts av ytterligare tre böcker. Hösten 2019 släpptes Dotter saknad - den första delen i den nya deckarserien Bergslagens blå, med kriminalinspektör Kristoffer Bark i huvudrollen. Du kan läsa min recension av den här
 
Vid det här laget har Anna Jansson varit författare i 20 år och skrivit närmare 60 böcker inom så skilda genrer som vuxna spänningsromaner, ett Fantomenavsnitt och fackböcker om etiska dilemman inom vården. Den senaste boken i Maria Wern-serien kom ut i mars i år och den heter Dödslistan.
 
Jag har intervjuat Anna Jansson här på min blogg och den intervjun kan ni läsa här.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela