epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Nyårslöftet; delårsrapport

Publicerad 2020-04-29 22:03:06 i Allmänt,

Av detta nya år har ett kvartal förflutit ungefär och jag tänkte avlägga en rapport hur det går med mitt litterära nyårslöfte så här långt. 
 
Svaret är: så där.
 
Jag hade ju sagt att jag skulle läsa mer fantasy, samt att jag skulle fortsätta läsa en bok även om jag inte tyckte den var bra. Det senare har jag gjort, men inte det förra. Jag har läst dåliga böcker och undrat varför jag gör det. Många gånger har jag velat sätta tillbaka boken i bokhyllan och glömma bort den, men ibland har det faktiskt varit ett ljus i slutet av tunneln. Boken har liksom öppnat upp sig, förändrats och blivit tilltalande och inbjudande. Det är inte ofta det har hänr, men ibland i alla fall.
 
 
 
Däremot har jag inte hunnt läsa så mycket fantasy i den utsträckning som jag hade hoppats - jag har ju en del recensionsexemplar att läsa först - men jag ska väl hinna ikapp så småningom. Kanske. För oftast har man mer böcker än tid, man föds med en bokhög som man aldrig hinner läsa igenom.
 
Jag känner mig lite förvirrad av detta års nyårslöften - och kanske har jag svaret där? Just att det är i plural och inte ett enda nyårslöfte. Det blir varken hackat eller malet. Till nästa gång jag ska avlägga nyårslöften, ska jag bara hålla mig till ett. Det kan vara nog så svårt det!
 
Ja, det här med litterära nyårslöften, varför gör man det egentligen? Jag har gjort det tredje året nu och det är mest en kul grej, inte ett ändamål i sig. Börjar det kännas som ett tvång, ska man naturligtvis inte fortsätta. Jag ser det mer som en rolig utmaning, men jag tror inte att jag kommer att fortsätta med litterära nyårslöften i "all evighet".
 
Jag har en hel fantasyserie i bokhyllan (en riktig klassiker inom genren, Wheel of Time av Robeert Jordan, fast på svenska) som jag hade tänkt försöka hinna läsa i år, men jag börjar inse att det kanske inte är möjligt. Serien är på drygt 20 böcker, det är redan maj (om några dagar) och jag har inte ens börjat. Det droppar hela tiden in andra böcker som måstegå före (recensionsexemplar) och jag har svårt att ens hinna med de egna böckerna jag köpt och tänkt läsa. 
 
Nu låter det kanske som jag beklagar mig, men jag tycker det är ett kärt besvär! Hellre för mycket böcker att läsa, än för få. Har jag ingen bok att läsa blir jag liksom vilsen och vet inte vad jag ska göra av mig själv. Detta kan även hända om det dröjer länge innan jag hittar någon bok som är riktigt bra, som man försvinner in i. Läser jag många dåliga och halvbra böcker på raken, börjar jag sakna känslan av att försjunka sig ner i en bra berättelse som tar en med på äventyr.
 
Men jag har nyligen läst en ganska bra bok, som delvis är fantasy, så jag är ganska nöjd. Det är Neverworld av Marisha Pessl, den får ni läsa mer om senare när jag ska recensera den här på bloggen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela