epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Yxmannen

Publicerad 2019-03-04 18:37:38 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

New Orleans 1919, en seriemördare går lös. Han dräper sina offer med en yxa på det mest brutala sätt och får därför namnet Yxmannen i pressen. Det är också titeln på Ray Celestins bok och som bygger på dessa händelser. Vi får möta 4 personer som på olika håll försöker ta reda på vem Yxmannenär; den unga kvinnan Ida som arbetar på Pinkertons detektivbyrå samt hennes vän musikern Louis Armstrong; kriminalinspektör Talbot som leder den officiella utredningen och till sist även Luca, Talbots fd mentor som Talbot tjallade på så att han hamnade i fängelse. Luca har just kommit ut och får i uppdrag av don Carlo att utreda morden, vars verksamhet störs av Yxmannensmord, eftersom polisens razzior har ökat i mängd.
 
 
 
Celestin är en duktig berättare. Han bygger upp spänningen, handlingen tar oväntade vändningar och man måste hela tiden fortsätta att läsa för att man bara måste veta hur det går, vem Yxmannen är, varför alla mord, varför all konspration. Kommer den skyldige att få sitt straff? Som det alltid är med mordfall, nystas andra historier upp. Talbot har en hemlighet som måste skyddas till varje pris. Journalisten John Riley likaså, liksom Ida och...ja, alla har något dom inte vill ska komma fram i offentlighetens ljus.
 
Yxmannen är en suggestiv thriller med ett oväntat slut. Läs den!

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2019-03-04 22:11:29

Tyckte mycket om den! Extra intressant tycker jag det är när det är baserat på ett verkligt fall :)

Svar: Ja, eller hur?! Är dock lite osäker på upplösningen, men kan inte säga här vad jag menar utan att spoila. Fast så mycket kan jag nog säga: var den där listan sann eller bara påhitt?
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela