epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

De 7 nycklarna

Publicerad 2019-03-08 01:28:45 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Åsa Schwarz har skrivit en tankeväckande thriller i hackermiljö som heter De 7 nycklarna. Det finns 7 personer i världen som bär kodnyckeln till internet. En av dem är svensk. Rebecka vaknar en natt av att en pistolmynning trycka mot hennes tinning och en röst säger ”The key!”. Hon behöver inte fråga vilken nyckel som avses.
 
Nyckelbärare efter nyckelbärare attackeras och Rebecka inser att hon måste gå under jorden. Hon inser också att hon måste använda sina hackerkunskaper till att rädda internet och världen som vi är vana vid att den fungerar. Spåren pekar åt olika håll, som Kina, amerikanska NSA och nazistiska organisationer. Vem kan Rebecka lita på? Fienden är närmare än hon tror och hennes barn hotas. 
 
 
Schwarz har skrivit en nervkittlande thriller som man längtar tillbaka till när man måste göra läsuppehåll för sådana banala saker som att äta och sova. Hennes gedigna fackkunskaper beror på att hon själv är it-säkerhetsexpert. Med denna bok vill Schwarz  visa på hur utsatt vårt moderna samhälle är och få oss och beslutsfattare i samhället att lägga ner mer möda på säkerhet, kunskap, och utbildning redan i skolan så att man från tidig ålder får dessa färdigheter.
 
De 7 nycklarna är en mycket trovärdig berättelse, som dessutom baseras på verkligheten. Det finns faktiskt 7 nyckelbärare varav en är svensk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela