epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Future

Publicerad 2019-02-19 01:35:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Dimitrij Gluchovskij är nog mest känd för sin Metro-trilogi. När jag läste den för första gången blev jag helt tagen. Jag brukar inte läsa sci fi, men dessa böcker var annorlunda. Därför var det med stor iver som jag kastade mig över Gluchovskijs senaste bok, Future
 
Mänskligheten har segrat över döden, vilket gör att jorden är överbefolkad. Lagen om Val innebär att för varje barn som föds måste en av föräldrarna dö. De som motsätter sig detta straffas hårt, de får en injektion som gör att man åldras snabbt. Hela Europa har växt ihop till ett enda stadslandskap, liksom många andra världsdelar. De rika och mäktiga lever högt uppe i det blå, rent bokstavligen, medan de fattiga får försöka överleva nere på gatunivå. Falangen är de ”poliser” som upprätthåller födelsekontrollen och de består av barn som tagits från sina föräldrar som olagligt skaffat barn och som skickas att växa upp på internat. Polis 717 kom till internatet när han var 4 år och har nu jobbat som polis i ungefär 10 år. Han får ett rutinupdrag, som dock slutar på ett ovanligt vis. Allt som 717 tror på, upplever som sant och verkligt, sätts på prov och hans djupaste värderingar prövas.
 
 
 
Från början blev jag lite besviken på boken, för jag trodde att den skulle vara som Metro-böckerna, men det är den inte alls. På både gott och ont tyckte jag från början, men efterhand insåg jag bokens genialitet. Den tar upp viktiga frågor som att leva för evigt, vem som har rätt att leva och om någon har rätt att bestämma det. Vad innebär det att ge sitt liv för någon annan? Vad finns det för mening i ett liv som är för evigt? Är evigt liv verkligen något att sträva efter, oavsett konsekvenserna? 
 
Boken lyckades fånga mig, så att de nästan 700 sidorna inte kändes så långa. Handlingen och personerna kryper in under skinnet och stannar kvar och påverkar en på alla möjliga sätt. Gluchovskij målar en högst sannolik bild av mänskligheten om 500 år, så verkligt att man tror sig vara där, att man lever i framtiden.

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2019-02-21 19:18:29

Gillade också Metro-böckerna så vill gärna läsa den här någon gång!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela