epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Skugglitteratur

Publicerad 2019-04-22 21:25:48 i Allmänt,

Oj, vad tiden rinner iväg ibland! Särskilt när man är inne i en bra bok, som jag är nu. Det är Bettina Bieberstein Lees Tigeröga som jag talar om. Recension av den kommer så småningom.
 
Jag läser mest västerländska författare, mest då brittiska och amerikanska. Ibland någon europeisk och afrikansk. Väldigt sällan någon asiatisk eller australiensisk/Nya Zeeländsk; Colleen McCollough och Janet Frame, samt Lian Hearn och Richard Flanagan är väl de författare som jag läst. 
 
 
Fast det är ju lite tråkigt att det inom litteraturen ska finnas en typ av radioskugga eller mediaskugga, där oftast författare från Afrika och Asien befinner sig i - om dom nu inte råkar skriva en bästsäljare som tar sig in på topplistorna i Europa och Amerika. 
 
Förutom ca 4 australiensiska författare så har jag läst 3 afrikanska (varav två från Sydafrika). Några från Sydamerika, men merparten är brittiska och amerikanska. Hm....vad beror det på? Det första man tänker på är ju naturligtvis om en författare är hajpad, men eftersom jag undviker sådana böcker så gäller det inte för mig i så stor utsträckning. Den största anledningen till att man läser böcker från en viss kultur eller samhälle är nog helt enkelt den att den kulturen/samhället är välbekant och förståeligt. Stilen, språket, hur personer tänker och varför de handlar på ett visst sätt, etc. 
 
Men just därför bör man utmana sig själv och kasta sig ut i det okända i jakt på nya läsäventyr! Ibland snubblar man ju bara över en hittills okänd författare och finner en själsfrände. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela