epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Diktatorn

Publicerad 2019-04-01 07:41:00 i Allmänt,

Diktatorn av Robert Harris (Bookmark förlag, 2019) är den tredje och avslutande delen i Cicero-trilogin. Det är en historisk roman om den romerska republikens fall och de händelser som ledde fram till det. Harris har kallats den historiska romanens mästare och det med rätta. Han lyckas på ett trovärdig sätt fånga tidsandan. Här kan man se att politiker i alla tider har ägnat sig åt ränksmideri och kompromisser, åt att säga en sak men mena en annan. Vi tror att det är ett modernt påfund, men icke!
 
 
Man får följa Ciceros sista 15 år och det är en politisk berg - och dalbana, som ramas in av personliga problem och tragedier. Det är dock en fröjd att läsa alla (autentiska) Cicero-citat och man blir sugen på att köpa en volym med hans samlade verk. Det är så här det ska vara när litteraturen fungerar som bäst; att en bok leder vidare till en annan, som leder vidare till en tredje...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela