epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Candelarias hus

Publicerad 2019-04-01 01:59:51 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Candelarias hus av Julia Svanberg är en vacker och jordnära skildring av livet i en liten by i Colombia. Vi får följa svenskan Ellen och hennes lille son som slår sig ner och börjar odla kaffe. Liv och död, krig och fred, sjukdom, motorcykelverkstad, piroger och långa bad med kläderna på - allt detta är vardag, men skrivet på ett sätt som gör att man nästan uppfattar det som en saga. En fattig kaffeodlares vardag skiljer sig oerhört mycket från en svensk medelklasskvinnas. Samtidigt som en hel del är lika också.
 
 
Det märks att författarinnan vet vad hon skriver om, att miljön är bekant; det märks på de små sakerna som beskrivs, som bara den som levt så kan uttala sig om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela