epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Memorys bok

Publicerad 2018-09-25 20:00:53 i Allmänt, Bokrecension,

Petina Gappah har skrivit boken Memorys bok som handlar om Memory, en afrikansk albino. Hon såldes som barn till en vit man, fick en materiellt sett bra uppväxt och en gedigen utbildning. Allt detta rasar samman när Memory anklagas för mord på mannen som tagit hand om henne. Hon sitter nu i dödscell i väntan på dom. Under tiden berättar Memory sin historia, nedskriven i anteckningsböcker som hon fått av en berömd amerikansk journalist som ska göra ett reportage om henne.
 
 
Boken började bra, men efter ungefär halva så insåg jag att det inte blir bättre än så här. Handlingen är seg, i alla fall i mitten och man tycker att Memory liksom aldrig kommer fram till vad hon vill säga. Språket däremot är helt underbart. Memory själv säger att hon tycker om att skriva, att smaka på orden, se vilka som passar, formulera och omformulera. Gappah gör likadant, liksom suger det bästa ur varje ord. Hennes text blir som musik med bokstäver istället för noter. 
 
Men det är bara språket som gör den här boken läsvärd och knappt det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela