epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Klockan och spegeln och den fördömde Vaernen

Publicerad 2018-11-02 09:46:00 i Allmänt,

Jag blir ibland tillfrågad av författare om jag vill läsa och recensera deras böcker och ibland, om jag inte har för många böcker på läslistan så gör jag det. Det är väldigt roligt att upptäcka vilken författarskatt som finns gömt i vårt, utanför de stora bokförlagens regi.
 
Två böcker som jag fått direkt av författana är boken Klockan och spegeln av Patrik Centerwall, samt boken Vaernen den fördömde av A.R. Yngve. Båda är i genren fantasy. 
 
Klockan och spegeln handlar om en pojke som utan föräldrarnas vetskap lånar en särskild klocka som gör att man kan resa mellan dimensioner. Pojken har lånat den för att han vill se i en viss spegel som finns i en viss värld. Spegeln visar en hur man egentligen är och hur andra uppfattar en. Väl där så upptäcker pojken att klockan är borta! Hur ska han nu tas sig härifrån?! Pojken blir indragen i ett maktspel och frågan hur han ska ta sig hem får han skjuta på framtiden.
 
 
Centerwall har skrivit en bra bok, en äventyrsbok, som i mitt tycke passar bäst för ungdomar i de lägre tonåren, eller om man är van läsare även för barn i 10-12 års åldern. Det är action hela tiden, spänningen håller en på halster och upplösningen kanske inte den man trodde. 
 
Vaernen den fördömde av AR Yngve är en mörk saga från tidens början och det hela börjar med ett mord. I denna stam så ges inte namnet till ett barn förrän ett tecken har givits på vilket namn som passar. Det dröjer länge innan pojken får sitt namn, men efter ett regn av stjärnor där pojken fåt tag i en märklig metall, så får han namnet Vaernen. Med det ska visa sig att metallbiten blir ett farligt vapen, som förgör dom han älskar. Han blir nu Vaernen den fördömde som ensam måste vandra genom världen för att fullfölja sitt öde.
 
 
Yngve är inte ny för mig och han gör mig inte besviken. Berättarkonsten behärskar han, hur man skriver en bladvändare. Man längtar till slutet för att se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela