epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Trollsländan

Publicerad 2018-06-02 18:41:08 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Michel Bussis bok Trollsländan (Bokförlaget Polaris, 2018) handlar om en flygkrasch med endast en överlevande, ett spädbarn, som får smeknamnet Trollsländan. Problemet är bara att det fanns två spädbarn på planet, så vilken familj tillhör spädbarnet, arbetarklassfamiljen Vitral eller överklassfamiljen de Carville? En utredning startas och kommer fram till ett beslut, men är det verkligen det rätta? 18 år senare försvinner plötsligt den nu vuxna unga kvinnan samtidigt som privatdetektiven som fått uppdraget att lösa mysteriet hittas död. Någon vill uppenbarligen inte att sanningen kommer fram.
 
Bussi har jämförts med Stieg Larsson av The Sunday Times. Jag kan förstå varför, men samtidigt tycker jag nog att Bussi klarar att stå för sig själv utan jämförelse. Från början blev jag störd av de tafatta personbeskrivningarna, tills jag insåg att de var fullt medvetna, för dessa personer var verkligen tafatta. Själva berättelsen håller en på halster till de sista sidorna. Man har svårt att släppa boken och när man måste göra det så längtar man tillbaka till den igen. Berättelsen tar sig ända in i en och man blir en del av familjernas Vitrals och de Carvilles liv för ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela