epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Såld på nätet

Publicerad 2018-07-04 22:13:31 i Allmänt, Bokrecension,

Tänk dig att du får ett sms av din sambo en fredageftermiddag i november. Ni sitter på varsitt håll på era jobb och är less på slasket och mörkret. Så sms:ar din sambo; Älskling, kan vi inte ta en sista-minuten-resa till Cypern eller nåt? Du svarar genast jakande och erbjuder dig att kolla på nätet. När du sedan googlar om resor så dyker det upp en annons om en billig sista-minuten-resa till Kreta som dessutom är billig. Vilken tur! tänker du och klickar på annonsen. Men det handlar inte alls om tur. Företag betalar stora pengar för att få tillgång till information om dig och de elektroniska spår du lämnar efter dig på nätet analyseras av olika företag och säljs till högstbjudande. Google vet allt om dig, dina vanor, intressen, politiska åsikter och sexuella läggning. De säljer denna information. Det är så de kan tillhandahålla gratistjänster, likadant med Facebook och Twitter.  Gratis på nätet existerar inte. Det finns alltid någon som betalar och denna någon är bl a du.
 
Detta har Fredrik Alverre’n skrivit en bok om, som heter Såld på nätet - priset du betalar för gratis. Det är en mycket upplysande bok. Teknikens framåtskridande kan man inte hindra och ofta är det ju någonting bra, men tyvärr så är det ju så att framsteg även kan utnjyttjas. Någon får betala för de mindre vackra sidorna hos tekniksamhället. Det gäller att veta vad just du egentligen betalar för gratis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela