Såld på nätet
Tänk dig att du får ett sms av din sambo en fredageftermiddag i november. Ni sitter på varsitt håll på era jobb och är less på slasket och mörkret. Så sms:ar din sambo; Älskling, kan vi inte ta en sista-minuten-resa till Cypern eller nåt? Du svarar genast jakande och erbjuder dig att kolla på nätet. När du sedan googlar om resor så dyker det upp en annons om en billig sista-minuten-resa till Kreta som dessutom är billig. Vilken tur! tänker du och klickar på annonsen. Men det handlar inte alls om tur. Företag betalar stora pengar för att få tillgång till information om dig och de elektroniska spår du lämnar efter dig på nätet analyseras av olika företag och säljs till högstbjudande. Google vet allt om dig, dina vanor, intressen, politiska åsikter och sexuella läggning. De säljer denna information. Det är så de kan tillhandahålla gratistjänster, likadant med Facebook och Twitter. Gratis på nätet existerar inte. Det finns alltid någon som betalar och denna någon är bl a du.
Detta har Fredrik Alverre’n skrivit en bok om, som heter Såld på nätet - priset du betalar för gratis. Det är en mycket upplysande bok. Teknikens framåtskridande kan man inte hindra och ofta är det ju någonting bra, men tyvärr så är det ju så att framsteg även kan utnjyttjas. Någon får betala för de mindre vackra sidorna hos tekniksamhället. Det gäller att veta vad just du egentligen betalar för gratis.