epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En karta över omöjlig längtan

Publicerad 2018-12-07 03:38:42 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Anuradha Roy ska inte förväxlas med - vilket dock är lätt hänt - Arundhati Roy. Den senare är författare till bl a De små tingens gud och Den yttersta lyckans ministerium, medan den förre är författare till den hittills enda på svenska (vad jag vet) utkomna boken En karta över omöjlig längtan. Man får följa tre generationer i en indisk familj. Baksidestexten är lite missvisande för den fokuserar enbart på den tredje generationen, på flickan Bakul och den föräldralösa pojken Mukunda. De växer upp tillsammans, men de vuxna i deras närhet anar att det kan växa sig till någonting mer, så därför skiljs dom åt. Innan dess får vi dock stifta bekantskap med Bakuls farfar och farmor, med hennes farbror Kamal och hans hustru Manjula, samt Bakuls pappa Nirmal och mamma Shanti.
 
 
Berättelsen skildrar vardagen, relationer, glädje och sorg, hat och kärlek, svek och saknad, arbete och fritid hos en indisk familj från 1920-talet till början av 1950-talet. Språket är varsamt sökande och återger utan stora åthävor starka känslor  och man dras nästan omärkligt in i denna familjs liv. Jag kom på mig själv att när jag inte läste, fundera på dessa individer och deras personlighet. I början tyckte jag boken var tråkig men utan  att jag märkt det hade jag blivit fångad. Det slutade med att jag läste ut boken på några dagar bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela