epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Rivers of London

Publicerad 2018-08-17 01:14:33 i Allmänt, Bokrecension,

Ben Aaronovitch har skrivit en serie deckare om poliskonstapel Peter Grant. Den första boken i serien heter Rivers of London. Grants historia börjar när han ska förhöra ett vittne till ett bestialiskt mord. Det visar sig att vittnet självt är död sedan länge. Grant talar alltså med ett spöke. När han senare går tillbaka till samma plats träffar han en man som kommer att förändra hans poliskarriär på ett oväntat sätt.
 
 
 
Rivers of London är en magisk deckare, en mordhistoria om spöken, vampyrer och flodgudar, en bok om hämd, vrede och hat, men också om rättvisa, empati och vanlig, hederlig mänsklighet. Språket är kvickt och humoristiskt lika mycket som det är träffsäkert och realistiskt. Tycker man om deckare med en dos - fel, med en mycket stor dos - magi, så är detta rätt bok! Till på köpet får man sig en lektion i Londons historia.
 
Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Varje kväll tänkte jag att jag skulle läsa ”bara ett kapitel till”, men det var svårt att slita sig ifrån berättelsen. Den fångade mig pga sin ovanliga utformning och upplägg.

Kommentarer

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2018-08-17 09:29:02

har du sett denna:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/08/fran-london-till-havet-med-kanalbat.html

Svar: Nej, men tack för tipset! Tycker om sådana dokumentärer.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela